Pages

22.8.09

PUASA!!! DAY TWO..

Survived hari pertama puasa..aku macam nak mati tunggu maghrib..baru aku tahu seksanya tak makan banyak mase sahur..yer la..mase sahur tekak perit..baru bangun tidur..and macam aku janji..tips ramadhan..aku nak uat satu post yang bertitle SURVIVING RAMADHAN..bgus ke?

tengok ah dulu kalu rajin..aku sebok upsr ni..lagi berapa belas hari jer (dah tahu still blogging? gi belajar la beng***..)

ok tips sahur

sahur tu kalau korang bangun tidur..tekak tak sedap telan makanan..korang kene makan nasi ngan ikan masin..yah makan la nasi ngan kuah..tapi kene ade ikan masin..kerana ikan masin akan betulkan balik tekak korang yang tak berasa tu,korang akan rase lebih berperisa..den korang akan boleh menikmati sahur korang dengan lebih senang..


tips berbuka harini..

pernah tak korang makan banyak banyak mase berbuka den tiba tiba rase cam ade bende duduk lam perut? and rase cam takleh nak jalan? risau? tak perlu..tu tindak balas perut korang yang terkejut..bile korang tak makan..perut akan berenti bekerja setelah menghadam makanan sahur korang..bile die berenti..maghrib korang makan,terkejut la perut tiba tiba makanan ade lak..itu menyebabkan angin dalam perut korang menolak makanan yang korang makan tu..tapi jangan risau..lepas beberape minit lepas korang relaks relaks sket..korang akan mula kentut..den selamat lah..tips untuk menangani peristiwa ini..korang makan slow slow..jangan makan trus minum air..makan slow slow..biar perut tak terkejut..k ah bye.

No comments: